RSS

KIPC - not Kerteh Integrated Petrochemical Complex

.....
abes tu amende?

make nye, merujuk balik ke page cik imah, yg cube dimaksudkan di sini adelah Kaum Isteri Pisau Cukur - the abb. sounds more professional rite?

nway..
to heat things up, or to share stories, & maybe we can share thoughts on this - here goes:

Apakah harga kebebasan suami?

scene:
tengahari yang sangat panas,
muke berminyak-minyak,
mengadap nasik berlauk ikan kembong masak cili api,
di bawah atap rumbia.

"jah, suami kau tolong angkat baju tak kat rumah?"

gelak.
"mestilah, kalau aku mintak tolong die tolong je"

"baru2 kawin ni boleh lah.."

hurm..
"apesal tanye?"

"aku tak payah angkat baju kau tau. kerje rumah hape pon tak payah buat"

wahhhh....
"best betul? wife ok ke?"

"ok lah. aku bayar kebebasan aku dari buat kerje rumah"

wow!
"bayar? amende?"

gelak.
"gaji tiap2 bulan 100% handover"

"serius?
abestu, belanje sendiri? makan, minyak..?"

gelak lagi kuat.
"cume tu je lah, hari2 mintak duit belanje.
yang...nak mintak duit belanje hari ni"

tepuk dahi & gelak tersangkut2.
"serius?"
"sanggup?"

"sanggup. asalkan aku tak payah angkat baju,
tak payah tukar lampin anak,
tak payah buat susu anak..bla bla..
aku ade kebebasan aku"

wow.
hurm.
ok.

"aku,
aku lagi rele tak dapat nafkah $$ dari suami daripada buat kerje rumah sorang2 dari pintu pagar rumah kat depan tu sampai pintu belakang. itu tahap merase diri dikahwini utk jadi bibik - iron baju, cuci toilet, vacuum rumah semua aku buat sorg, memang orang gaji betul ni"

gelak.

balik, tanye my roomie.

"kalau u ade option sama ada rilex goyang kaki kat rumah tak payah buat ape2 or tolong i buat kerje rumah, mane satu u choos?
tapi syaratnye, kalau u nak rilex, u have to handover all ur gaji to me."

diam.




"i tak kahwin dgn u utk jadikan u org gaji"

"u choos ape?"

"selame ni i tolong u kan by.."

hehe. nasib baik memberi jawapan yg dikehendaki.
thanx rumie ;)

nway.
to conclude this.
frankly, it's my 1st time hearing diz stori - suami yg membayar harge kebebasan diri.
i dunno,
maybe i m toooo katak di bawah tempurung,
but i still believe that marriage is about completing each other,
about splitting everything into two, not doubling.

sebelum kahwin:
laundry seminggu sekali, load 4 kg.

lepas kahwin:
load 8 kg, laundry twice a week.
i basuh + sidai, u tolong angkat ye.

sebelum kahwin:
dinner beli.

lepas kahwin:
ok. i masak, kite maqan same2, u tolong cuci ok?
@
i masak + cuci, u tlg buang sampah.

sebelum kahwin:
bangun + make up bed + buat breakfast

lepas kahwin:
bangun + buat breakfast + "syg, tlg make up the bed ye"


and evrythin else..

so.

sebelum kahwin:
u jump + i jump

lepas kahwin:
u jump
+
i goyang kaki tgk tv

......?

freedom - kebebasan, ataupun lepas tangan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 heartpourin' feedbaks:

Perempuan Kalis Peluru said...

nak jadi macam mak
:)
mari bintun normah~mak dah bg contoh yg terbaek kat kita
antara nak ikot atau x.
:)

citit said...

hurrmm..scary nyer nak kawen..hukhuk

NR#4 said...

kawen = cool
kawen = happy
kawen = wise
kawen = sharing
kawen = adventura!!
kawen = evrything but certainly not scary..
xpe ct, dun wori, aku moral support kan kau dari belakang ok ;)

Post a Comment